۴ آسیب رویه کنونی گزارش تفریغ بودجه

۴ آسیب رویه کنونی گزارش تفریغ بودجه

فرآیند نظارت بر اجرای بودجه، به‌ عنوان یکی از ابزار‌های مهم نظام مدیریت مالی بخش‌عمومی (PFM) برای کنترل و مبارزه با تضعیف توسعه اقتصاد کشور، اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. 
|
چقدر از پیش‌بینی درآمدهای نفتی در ۱۴۰۴ محقق می‌شود؟

چقدر از پیش‌بینی درآمدهای نفتی در ۱۴۰۴ محقق می‌شود؟

در لایحه بودجه ۱۴۰۴ برخلاف سال‌های گذشته، همه احکام بودجه‌ای مربوط به درآمدهای نفتی و گاز و همچنین منابع هدفمندی یارانه‌ها که مرتبط با موضوعات انرژی بوده‌اند، به‌ صورت تجمیع‌شده در ذیل تبصره ۳ قرار گرفته‌اند.
|
۲۰۰ همت از درآمدهای نفتی دولت موهومی است 

۲۰۰ همت از درآمدهای نفتی دولت موهومی است 

دولت برای سال آینده حدود ۵۰۹ هزار میلیارد تومان از محل صادرات نفت و فراورده در نظر گرفته و با احتساب حدود ۵۴۱ همت از محل برداشت ۲۸ درصدی سهم صندوق توسعه ملی، درامد ۱۰۵۰ هزار میلیارد تومانی از محل فروش نفت در بودجه لحاظ کرده است. 
|
۱۰ کارکرد مهم نظام مدیریت مالی بخش‌ عمومیِ ترکیه

۱۰ کارکرد مهم نظام مدیریت مالی بخش‌ عمومیِ ترکیه

کشور ترکیه به‌ دلایلی همچون تعداد جمعیت تقریبا برابر با ایران، تطابق زمانی برای شروع مدرنیزاسیون در هر دو کشور، اشتراکات قابل‌ توجه در بافت‌های اجتماعی و فرهنگی و چشم‌انداز مشترک هر دو کشور برای استقرار سیستم بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، می‌تواند مورد بسیار مناسبی برای مطالعه و بررسی در مسیر اصلاحات نظام مدیریت مالی بخش‌ عمومی (PFM) باشد.
|
صندوق توسعه ملی اسیر ناترازی؛ رشد ۸ درصدی محقق می‌شود؟

صندوق توسعه ملی اسیر ناترازی؛ رشد ۸ درصدی محقق می‌شود؟

در حالی که مسعود پزشکیان در کشاکش انتخابات بر رشد ۸ درصدی و توسعه پایدار تاکید داشت اما در عمل حالا با سلسله ناترازی‌هایی در بخش‌های مختلف اقتصادی مواجه شده که این هدف‌گذاری را تا حدودی مخدوش می‌کند.
|
صادرات هفت‌ماهه با نگاهی به برنامه هفتم توسعه

صادرات هفت‌ماهه با نگاهی به برنامه هفتم توسعه

از ابتدای سال‌ جاری، سیاست‌گذاری چندانی در جهت افزایش کمی و کیفی صادرات با توجه به تغییرات انجام شده در حوزه حکمرانی و سیاست‌گذاری و همچنین در راستای حل مشکلات و معضلات مزمن و ساختاری فراروی صادرات غیرنفتی و ناترازی‌های موجود در همه بخش‌های اقتصادی، از جمله تجارت خارجی نمی‌توان چشم‌انداز چندان مثبتی برای بهبود تراز تجاری کشور پیش‌بینی کرد.
|
دولت چگونه می‌تواند مانع جهش قیمت کالای اساسی در ۱۴۰۴ شود؟

دولت چگونه می‌تواند مانع جهش قیمت کالای اساسی در ۱۴۰۴ شود؟

در صورت تصویب پیشنهاد دولت مبنی بر رشد قیمت ارز کالا‌ی اساسی متناسب با تورم در کنار کاهش ۲ میلیارد یورویی حجم ارز ترجیحی، ۳۰ تا ۵۰ درصد به بهای کالا‌های اساسی افزوده می‌شود، اما اگر دولت با حفظ نرخ ۲۸۵۰۰ تومانی ارز ترجیحی، فقط ۱۵ درصد از حجم آن بکاهد و به هر کالا ۸۵ درصد ارز ترجیحی و ۱۵ درصد ارز مبادله بدهد، قیمت کالا‌ی اساسی متوسط ۱۳.۹ درصد افزایش خواهد یافت.
|
هشدار شوک قیمتی کالاها در ۱۴۰۴؛ سازمان برنامه تجدیدنظر کند

هشدار شوک قیمتی کالاها در ۱۴۰۴؛ سازمان برنامه تجدیدنظر کند

دولت برنامه‌ای چند لایه برای کاهش یارانه مرتبط با کالاهای اساسی در سر دارد و علاوه بر افزایش بیش از نرخ تورمِ نرخ ارز واردات کالای اساسی، ارز تخصیص یافته به این کالاها نیز به صورت مشهودی به ۱۲ میلیارد دلار کاهش خواهد یافت. 
|
بی‌توجهی به فقرزدایی در لایحه بودجه ۱۴۰۴

بی‌توجهی به فقرزدایی در لایحه بودجه ۱۴۰۴

بی‌توجهی به فقرزدایی در لایحه بودجه ۱۴۰۴ از موضوعاتی است که مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به نقد و بررسی آن پرداخته است.
|
واردات خودرو برای اثربخشی بر بازار باید شفاف‌ شود

واردات خودرو برای اثربخشی بر بازار باید شفاف‌ شود

ضرورت دارد در کنار آسیب‌شناسی واردات خودرو در طول بیش از دو سال گذشته، ساختار جدیدی با هدف فراهم کردن شرایط دسترسی آحاد مردم به خودرو، اعم از تولید داخل یا وارداتی، اقداماتی در خصوص فراهم کردن شرایط رقابتی با هدف بهبود عملکرد خودروسازان داخلی انجام شود.
|
۳